Najważniejsze porty morskie na świecie

Porty są megastrukturami zdolnymi do przeładunku ton towarów dziennie. Chociaż większość portów morskich na świecie została zbudowana ponad 100 lat temu, obecnie, dzięki e-handlowi przeżywają one najlepszy czas z większym ruchem towarowym. Port jest infrastrukturą przeznaczoną do różnych zastosowań, z których najczęstsze to załadunek i rozładunek materiałów oraz załadunek i rozładunek ludzi na statki i ze statków. Chociaż istnieje wiele portów zlokalizowanych w ujściach rzek, porty są zazwyczaj zlokalizowane na wybrzeżu morskim, znane jako porty morskie. Budowa niektórych z nich oznaczała prawdziwą pracę inżynierską.

Zanim zaczniemy wymieniać główne porty morskie na świecie, ważne jest, aby wyjaśnić jednostkę, która będzie używana do ich pomiaru, będzie to TEU, co oznacza Twenty-foot Equivalent Unit i jest to nośność standardowego kontenera. Sklasyfikujemy je w ten sposób, ponieważ porty morskie zazwyczaj transportują głównie tego typu kontenery.

Najważniejsze porty morskie na świecie

Czemu służą latarnie morskie?

Port w Szanghaju, Chiny

Po raz kolejny Chiny przodują pod względem kolosalnej infrastruktury. Port w Szanghaju jest światowym rekordzistą w transporcie towarów; w 2017 r. obsłużył 40 mln TEU. Port ten jest ważnym punktem załadunku i rozładunku materiałów od wielu lat, a dokładnie od 1842 roku, kiedy to liczba TEU była tysiące razy mniejsza niż obecnie; jako przykład można podać fakt, że w miesiącu styczniu 2012 roku przeładowano w nim większą ilość kontenerów niż w całym 1998 roku na świecie.

Port Singapur, Singapur

Dopóki nie został wyprzedzony przez Szanghaj, był to port, który obsługiwał największą ilość towarów. Port ten ma zasadnicze znaczenie dla gospodarki kraju i jego utrzymania, ponieważ pomaga w imporcie surowców i eksporcie ropy naftowej. Port w Singapurze obsługuje jedną piątą światowych kontenerów i połowę światowego zapotrzebowania na ropę naftową. Jego połączenia obejmują ponad 600 portów w 123 krajach.

Port Hongkong, Chiny

Ten trzeci co do wielkości port pod względem ilości TEU załadowanych i wyładowanych wraz z dwoma pierwszymi portami odpowiada za ponad 22% całego ruchu morskiego. Port w Hongkongu przewozi również pasażerów oraz kontenery i oferuje wszystko, co niezbędne do cumowania wszystkich rodzajów statków. Dominacja chińskich portów morskich wynika z otwarcia handlu tego kraju w ostatnich dekadach i ich strategicznego położenia na mapie.

Port Shenzhen, Chiny

Ten kolejny port zlokalizowany w Chinach rozwinął się z portu rybackiego do obsługi ponad 20 milionów TEU rocznie. Chociaż miasto Shenzhen nie jest tak duże jak poprzednie (ma około 10 milionów mieszkańców), to jednak dzięki swojemu położeniu u ujścia Rzeki Perłowej w pobliżu Hongkongu, zasłużyło sobie na miejsce na liście największych portów, dlatego też w ostatnich latach port ten tak szybko się rozwijał, a w przyszłości planowany jest jego ewentualny duży rozwój, który doprowadziłby do połączenia z portem w Hongkongu, co dałoby początek super portowi, który stałby się największym na świecie.

Port Ningbo-Zhoushan, Chiny

Chiny po raz kolejny udowadniają, dlaczego są azjatyckim gigantem, wieńcząc tę listę. Port Ningbo-Zhoushan jest położony, podobnie jak Szanghaj w delcie rzeki Jangcy. Jako najdłużej działający port na liście jest również rekordzistą pod względem największej ilości przeładowanych kontenerów, w 2017 roku liczba ta osiągnęła poziom miliarda ton. Port ten znajduje się w środku Jedwabnego Pasa Gospodarczego i Morskiego Jedwabnego Szlaku, przez który przebiega prawie 250 szlaków morskich.